Det går att läsa överallt. Besöksnäringens största utmaning efter pandemin är att rekrytera. Det finns inget folk säger man. Tidigare anställda har flytt branschen, de har flyttat, bytt jobb…

Branschen och dess tillbakaväxts akilleshäl!

…Ikväll är det event på K-märkt Garnisonen. 600 sittande gäster plus ytterligare 200 som skall festa efter middagen. Det krävs en och annan kock och diskare och ännu flera bartenders och kypare. Vad gör man?

 

Det finns lite alternativ:

Ett – Man tar de man har och springer dubbelt så fort och jobbar dubbelt så länge…

Ingen toppenlösning – men tyvärr mångas enda alternativ.

Två – Man går och gnäller om det…

Kan känns skönt men löser inte frågan.

Tre – Man hyr in kockar och kypare

 Funkar men man har mindre kontroll, det är dyrt och du vet inte vad du får.

Eller så gör man som @emmaribenfors på K-märkt och startar en egen skola – ”K-märkt Academy”. 

Genom en öppen och trygg famn, målmedveten personalvård, utbildning och med en sjuhelsikes tro på att unga KAN så har hon byggt ett fantastiskt gäng genom åren. Ett gäng där man slussas in och får börja i garderoben för att därifrån genom internutbildning och faddersystem lära sig mer och mer – och avancera i arbetsuppgifter och ansvar. 

Det är fantastiskt! Kanske kan de unga inte allt. Men det de saknar i kunskap vinner de i attityd och viljan att lära. 

Med risk för att låta aningens jätte-skrytsam – Branschen – SE & LÄR!

Tack Emma!

// Jens

PS. Undrar ni varför de har jeansskjorta och fluga. Jo – det är precis så K-märkt skall vara. 

K-märkt skall vara lika kunniga och professionella som en fluga – men samtidigt lika sköna och avslappnade som en jeansskjorta. 

PS II. Vill ni också göra som Emma. Hör av er till henne så kan hon komma med tips emma@kmarkt.se