Så här i slutet av året känns det på sin plats att blicka tillbaka något…

Det har på alla sätt varit ett händelserikt år. Upp som en pannkaka ner som en sol, brukar man säga – fast i år var det tvärt om. Vi började med fulla restriktioner (fram tom den 9 feb) och slutade med fulla bokningar, överallt, hela tiden. Summa summarum kan vi konstatera att trots den stökiga starten Q1 blir 2022 ett rekordår för oss på K-märkt – både vad gäller omsättning och resultat. Jätteroligt – 100% –  men ännu roligare är det att kolla till våra LEGO-gubbar. Pengar i all ära … men utan K-märkts gubbar vore just K-märkt ingenting!

Låt oss kolla…

Den första legobilden dök upp den 14 november 2020. Det var ett sätt att få perspektiv på hur situationen såg ut då. Vad hade hänt efter pandemins ankomst i mars 2020? Jo – då var 42 av 78 på K-märkt uppsagda/varslade/avskedade och stod därmed på FEL sida av den gula linjen. Mer än hälften – katastrof! 

Men bilden blev också en symbol för det mål vi satte upp. Vi sa – ”om tre år, då ska ALLA PÅ HÖGER SIDA VARA TILLBAKA PÅ VÄNSTER SIDA”. ⬅️⬅️⬅️⬅️⬅️⬅️⬅️ Och på något sätt blev det ju de på vänster sidas uppgift att se till att detta skulle bli verklighet. 

Nu har det gått lite mer än två år – och vi är NÄSTAN DÄR. Kolla – bara fyra LEGO-gubbar kvar på fel sida om strecket. Så härligt – och vi har nästan ett år till godo… 😃😃😃😃😃

Om jag önskar mig något i julklapp (har förvisso redan varit), eller nyårspresent då – så är det att vi sakta men säkert kan få fortsätta att plocka över dessa fyra sista gubbar till rätt sida oxå. Men i skrivande stund är det ju inte helt självklart –  tyvärr. 

Jag önskar att vår bransch inte återigen måste fightas mot en massa tråkigheter. Vi behöver inte mer utmaningar efter pandemin, vi behöver inte chockhöjda matpriser, dyra elräkningar, gäster som håller i plånboken, fastighetsägare som vill höja hyran enligt index…

Efter två år med pandemi så behöver vi lite lugn och ro och vind i seglen. Vi behöver tjäna pengar, betala tillbaka det vi lånat och vi behöver blicka framåt och skapa bra förutsättningar för att bli bra arbetsgivare och därigenom rekrytera och ta hand om vår personal så vi kan återstarta hela vår bransch. 

Snälla tomten… 🎅 eller nyårsgubben eller vem man nu ska tillbe – kan vi få det? Det är min önskan – men jag är rädd för att om vi ska reda ut det här så får vi göra som under pandemin. Varken Maggan, Krille eller någon annan kommer att fixa biffen – det får vi göra SJÄLVA. Och vi gör det genom att vara kreativa, flexibla, anpassningsbara och hårt arbetande.

Jag är stolt över alla branschkollegor.

Gott slut // Jens