100.000.000+ & sagan om stolen

100.000.000+ & sagan om stolen

För snart 10 år sedan startades K-märkt med 5 hyfsat tomma tomma händer. 

Vi skulle förena volym med kvalitet och göra Sveriges bästa bricklunch utan bricka. 

Idag kom siffrorna för 2023 från revisorn – ett hundra miljoner kronor, med lite marginal!!! Wow! 

Det betyder två saker:

  1. En dröm går i uppfyllelse för mig. Att driva ett bolag från första kronan i intäkt (en bricklunch som köptes av @maxoden) till 100.000.000 känns stort. Speciellt när snittköpet ligger under en hundring. Det är många pannbiffar och bullar som ska lagas och bakas. Att dessutom i samma veva sälja bolaget – välmående och vinstdrivande gör mig stolt. Visst får man skryta lite? 
  2. Men ännu viktigare är stolen. Jag får fixa en ny stol! 2019 hade min stol börjat bli lite sliten. Ett litet hål, så man såg skummet. Ja sa – när vi når hundra miljoner ska jag köpa en ny. Detta var i slutet av 2019, vi omsatte ca 82 MSEK, och planen var dryga 20% tillväxt. Sen kom pandemin! :-(. Tänkta 100 blev 45 och inte blev det mycket bättre 2021. Stolen fick jobba på och mer och mer skum blev synligt. Bilden visar hur stolen ser ut nu, nästan 4,5 år efter första hålet.  Jag ringde HÅG idag för att köpa en ny sits, men tyvärr var stolen mer än 20 år gammal (bra kvalitet ändå). Så nu har jag hittat en likadan stol på Blocket.

Hoppas den nya stolen håller i 20 år till. Undra vad K-märkt omsätter då…? Men ännu viktigare – hoppas K-märkt då har varit med och nått sin vision om att faktiskt göra skillnad på riktigt. Men jag tror det kommer gå vägen. Vår plan är att vi ska nässla oss fram genom Sodexo och använda deras 40.000 restauranger i värden som generator för våra hållbara idéer och sätt att driva restaurang på. Det måste göra skillnad…! 

Glad påsk // Jens